مکمل ورزشی چیست و چه کاربردی دارد؟

 

 

تغذیه ورزشی یکی از پویاترین گرایش‌های مطالعات بالینی است که با رشد روزافزون خود همواره درحال تغییر و تحول بوده است.

 

پژوهش‌های گسترده انجام‌شده، پیوسته دستورالعمل‌های حرفه‌ای تغذیه را توسعه داده و به علاقمندان، از ورزشکاران حرفه‌ای گرفته تا افراد آماتور و نیز سایر مصرف‌کنندگان، برای دستیابی به سلامت و تناسب اندام کمک می‌کند.

 

از علم تغذیه ورزشی و دریافت انرژی را به‌عنوان “سنگ بنای رژیم غذایی ورزشکاران” یاد می‌شود. تردیدی وجود ندارد که تغذیه ورزشی اساس موفقیت ورزشی است.

 

 

تنها با دریافت میزان کافی از انرژی، غذا و مایعات است که بدن ما هیدراته باقی مانده و عملکرد طبیعی خود را به اوج می‌رساند و بدیهی است که این عدد همواره ثابت نخواهد بود.

 

 

بدون وجود برنامه‌ای طراحی‌شده، اختصاصی و طولانی‌مدت، نه ورزشکاران و نه افراد علاقمند به تناسب اندام به اهداف خود نمی‌رسند. میزان صرف انرژی بنابر هر هدف می‌تواند حتی به‌صورت روزانه نیز متفاوت باشد.

 

 

 

“تغذیه ورزشی برای هر فرد منحصر به فرد است و بر اساس اهداف فردی برنامه ریزی می شود.”

 

 

مکمل ورزشی چیست؟

 

 

به‌عنوان یک ورزشکار و یا کسی که اهداف تناسب اندام را دنبال می‌کند، بدن بزرگسالان باید نیازهای غذایی گسترده‌تری را تامین کند.

 

مواد مغذی که به‌صورت طبیعی از یک رژیم غذایی روزمره و سالم بدست می‌آیند، برای بهبود عملکردهای ورزشی یا تغییر مشخصی در اندام عموما ناکافی هستند.

 

درصورت وجود چنین رژیمی، مصرف مکمل‌های ورزشی می‌تواند به‌عنوان راهبردی مکمل در بهینه کردن آن موثر باشد. این درحالی است که به عقیده بسیاری، مصرف هیچ ماده مکملی بدون تداوم و پایش مستمر سلامت تغذیه طبیعی سودبخش نخواهد بود.

 

 

بیشتر بخوانید: از کجا مکمل بدنسازی اصل بخریم – داروخانه یا مربی

 

 

استانداردها و اصول تغذیه ورزشی

 

 

بدن ما برای ادامه کارکردهای حیاتی و انجام فعالیت‌های فکری یا فیزیکی به انرژی نیاز دارد. غذاهایی که می‌خوریم و مایعاتی که می‌نوشیم هر یک میزان معینی از انرژی را به بدن رسانده و درهمین حال،  درشت‌های مغذی عملکرد مطلوب آن را تضمین می‌کنند.

 

مکمل‌های ورزشی ذیل یک دسته‌بندی مجزا از فراورده‌های غذایی طبقه‌بندی شده‌اند و به‌طور مشخص “دارو” به‌شمار نمی‌روند. محصولات و فراورده‌های ورزشی اگرچه برای حضور در بازار به تاییدیه سازمان و غذا و دارو نیاز ندارند، بااینحال این سازمان توان بررسی مواد تشکیل‌دهنده و استانداردهای ادعاشده را داشته و برخی از آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار داده است.

 

تولیدکنندگان همچنین این امکان را دارد تا ادعا و تبلیغات خود را پیرامون سلامت و فایده محصولات بررسی شده با تایید FAD به فروش برسانند؛ این درحالی است که از میان محصولاتی با ادعای مزایای ارگوژیک، تنها شمار کمی از ان‌ها به‌صورت بالینی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

 

 

بنابراین و باتوجه به آنچه که گفته شد، مکمل‌های ورزشی غذایی در دو طبقه‌بندی عمده جای می‌گیرند:

 

 

مکمل های غذایی

 

شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه، عصاره گیاهان، کنسانتره پروتئین مواد غذایی. این مکمل‌ها به‌صورت کپسول، قرص، انواع نوشیدنی‌ها و پودر و شکلات بار به فروش می‌رسند و تمام آن‌ها باید به‌عنوان مکمل غذایی برچسب‌گذازی شوند.

 

 

فراورده‌های ارگوژنیک

 

شامل مواد، داروها یا تکنیک‌هایی هستند که با هدف افزایش عملکرد ورزشی مورداستفاده قرار می‌گیرند. بسته به اعتبار برند و تولیدکنندگان، این فراورده‌ها می‌توانند تحت شرایطی استاندارد و یا رویکردهای ناامن و غیرقانونی مانند استفاده از استروئیدهای آندرو-آنابولیک تهیه شده باشند.

 

 

 

فواید مکمل بدنسازی:

 

آیا همه مکمل‌های ورزشی مفیداند؟

 

 

استفاده از مکمل موضوعی بحث‌برانگیز دربین ورزشکاران و متخصصان است. مصرف آن‌ها پیش از هرچیز، انتخابی شخصی به‌شمار می‌آید؛ بااینحال کارامدی، سلامت و کیفیت مکمل سوالات متداول در این زمینه است. پیش از تصمیم‌گیری برای مصرف یک مکمل، توصیه می‌شود تا حد ممکن از منابع مختلف علمی درباره آن اطلاعات کسب کنید.

 

 

برای مثال، انجمن بین المللی تغذیه ورزشی (ISSN) شایستگی علمی ادعای فروشندگان مکمل‌ را با تعیین جواب سه پرسش زیر اعتبارسنجی می‌کند که برای افزایش عملکرد ورزشی بسیار مهم خواهد بود:

 

 

 

  • ویژگی‌های ادعاشده به‌صورت علمی تایید شده‌اند؟
  • آیا ادعای تولیدکنندگان درباره محصول منطقی است؟
  • آیا مکمل با استانداردهای معتبر تهیه شده و مصرف آن بی‌خطراست؟

 

 

 

اغلب مکمل‌ها با تکیه بر کارکردهایی فرضی عرضه می‌شوند که پیشتر در مراحل اولیه تحقیقات بازار جمع‌آوری شده‌اند که با وجود امیدبخشی زیاد برای ورزشکاران، لزومن بر یافته‌های بالینی منطبق نیستند.

 

مراجع معتبر آنلاین مانند مجله انجمن بین المللی تغذیه ورزشی یا کتابخانه ملی پزشکی PubMed کمک می‌کند تا ادعای تولیدکنندگان را درباره محصول به لحاظ علمی و اصولی اعتبارسنجی کنید.

 

متخصصان تغذیه ورزشی نیز منابع ارزشمندی برای واقعیت سنجی محصولات موجود در بازار هستند. درنهایت، اطلاعات جمع‌آوری شده از هر یک از این مراجع به شما کمک خواهد کرد تا بهترین گزینه موجود را برای دستیابی به هدف تناسب اندام یا ورزشی خود انتخاب کنید.

 

 

 

بیشتر بخوانید: بررسی پنج مکمل پروتئین وی برتر ۲۰۲۲ و خرید آن‌ ها

 

 

 

انواع مکمل‌ های بدنسازی:

 

علم مکمل‌ها را با چه روشی طبقه بندی می‌کند؟

 

 

مطالعات بالینی برای کشف نقاط قوت و ضعف ادعاهای سلامتی و اثربخشی برا عملکرد ورزشی بزرگسالان همچنان ادامه دارد. براساس میزان پشتیبانی تحقیقات عملی، انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی (ISSN) طبقه بندی زیر را برای مکمل‌های تغذیه ورزشی ارائه کرده است:

 

 

ظاهرا موثر: اکثر مطالعات تحقیقاتی ایمن و موثر بودن مکمل را تایید می‌کند.

 

احتمالا مؤثر: یافته‌های اولیه مثبت هستند، اما بررسی تأثیر فراورده بر تمرین و عملکرد ورزشی نیازمند تحقیقات بیشتر است.

 

شواهد ناکافی: ویژگی‌های ادعاشده به‌لحاظ علمی منطقی است اما فراورده فاقد داده‌های کافی بالینی برای حمایت از استفاده از آن است.

 

ظاهرا بی‌اثر: مکمل‌ فاقد شواهد علمی معتبر است و / یا تحقیقات نشان داده است که به‌وضوح بی اثر و / یا ناایمن است.

 

 

انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی (ISSN) داشتن یک برنامه تمرینی کارامد را به داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل از انواع مواد مغذی منوط می‌داند؛ از میان مکمل‌های دارای این ویژگی، ISSN تنها فراورده‌های دسته اول (ظاهرا مؤثر) را پیشنهاد می‌کند.

 

این انجمن محصولات دسته بعدی را آزمایشی فرض کرده و ورود نمونه‌های دسته سوم را به بازار نهی می‌کند. درنهایت، محصولاتی که در دسته چهارم قرار دارند به‌طور کامل خارج از حمایت و بررسی این مرجع قرار می‌گیرند.

 

 

 

علی دارو:

 

خرید آنلاین مکمل بدنسازی اورجینال 

 

 

با معرفی انواع مکمل بدنسازی، معرفی مزایا و معایت و بررسی و ارزش‌گذاری آن‌ها در این مقاله همراه ما بودید. برترین و محبوب‌ترین مکمل‌های ورزشی اورجینال هم‌اکنون با مشاوره رایگان بدنسازی و پشتیبانی 24 ساعته داروخانه آنلاین علی دارو به فروش می‌رسند.