3 باور غلط درباره شکر: آیا باید مصرف آن را کنار بگذاریم؟

گلوکز انرژی حیاتی ماست. تک‌تک سلول‌هایی که بر روی کره زمین وجود دارند از فرایند سوزاندن گلوکز برای تامین انرژی موردنیاز خود استفاده می‌کنند.

درحقیقت این ماده به‌قدری ضروری است که اگر میزان کافی از آن را از طریق رژیم غذایی دریافت نکنیم، بدن ما خودش آن را تولید می‌کند!

 

در این مقاله از علی دارو سه باور نادرست را که پیرامون مصرف شکر که در میان مردم رواج دارد بررسی می‌کنیم و درنهایت به این پرسش پاسخ می‌دهیم که آیا بهتر است مصرف آن را به کل کنار بگذایم؟ اما پیش از آن بگذارید ببینیم اصلا:

 

 

 

معرفی محصول: پودر کربو ۱۰۰% دوبیس نوتریشن

Doobis Nutrition Carbo 100% Powder

 

  • بهبود دهنده سطوح انرژی، بهبود دهنده حجم بدنی ورزشکاران

  • حاوی مواد معدنی و ویتامین بدون کلسترول یا چربی

  • غنی از کالری به منظور افزایش حجم و استقامت

  • تجدید ذخایر گلیکوژن

 

 

 

قند چیست و چه انواعی دارد؟

 

 

چنانچه رابرت لاستینگ، متخصص قند توضیح می‌دهد، شکر ترکیبی از 3 مولکول است که نقشی حیاتی را در کارکردهای زیستی پستانداران ایفا می‌کنند. این قندها عبارتند از گلوکز، فراکتوز و گالکتوز.

 

 

ساکاروز

 

از ترکیب گلوکز با فراکتوز، ساکاروز حاصل می‌شود. نیشکر، قند، چغندر قند و تقریبا تمام شیرین‌کننده‌هایی که در فنجان قهوه یا چایی خود از آن‌ها استفاده می‌کنیم حاوی این ماده است.

 

 

 

لاکتوز

 

همچنین از ترکیب گلوکز و گلاکتوز، لاکتوز به‌دست می‎‌آید که در فراورده‌‌ها و محصولات لبنی به‌وفور یافت می‌شود. چنانچه می‌بینید، هر ماده غذایی ممکن است حاوی ترکیب گوناگونی از مواد قندی باشد.

 

 

کدام 3 باور غلط درباره شکر شیرینی و قندها رایج‌اند؟

 

 

پس از این مقدمه بیایید ببینیم که کدام باورهای رایج درباره مصرف شکر، شیرینی و قندها نادرست‌ترین اند و بهتر است که کدام یک از آن‌ها را کنار بگذاریم؟

 

 

سه. شکر به‌‍اندازه کوکائین اعتیادآور است

 

 

فراکتوز مولکول قند است. شهد گیاهان، افرا و عسل (پرکالری‌ترین شیرین‌کننده‌های رایج) همگی از ترکیب یک مولکول گلوکز یا فراکتوز تشکیل شده‌اند. این مولکول همه چیزی است که ما بدان تیاز داریم.

 

نکته منفی درباره این مولکول خوشمزه این است که اعتیادآور است. واقعیت آن است که هیچ واکنش بیوشیمیایی در بدن ما وجود ندارد که به فراکتوز وابستگی داشته باشد.

 

تحقیقات نشان می‌دهد که شکر موجب تحریک مرکز لدت در مغز می‌شود. این مراکز که به‌طور طبیعی در تماس با رویدادهای شادی‌آور روشن می‌شوند، درصورت مصرف بی‌رویه مواد شیرین حساسیت خود را ازدست می‌دهند.

 

نتیجه این امر آن است که برای دریافت میزان مشابهی از احساس لذت، باید شیرینی بیشتری را مصرف کنید. این اثر درباره تمام انواع دیگر لذت‌ها نیز وجود دارد، با اینحال مقایسه آن با ماده محرکی همچون کوکائین بدون تردید اغراق‌آمیز و نادرست است.

 

 

دو. شکر کودکان را بیش فعال می‌کند

 

 

اگر فرزند دلبندتان بیش فعال است، ممکن است برای خوراندن شکر به او (به‌ویژه پیش از خواب) ملاخظاتی داشته باشید، اما هیچ ارتباط مستقیمی میان مصرف شکر و ابتلا به ADHD یا همان بیش‌فعالی وجود ندارد. گاهی بچه‌ها فقط بچگی می‌کنند، همین و بس.

 

 

 

حالا که حرف از بچه‌ها شد…

 

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید سوخت‌وساز فراکتوز در کبد دقیقا مشابه الکل است. (این همان دلیلی است که امروزه کودکان به بیماری‌های مرتبط به الکل مبتلا می‌شوند بدون آنکه آن را مصرف کنند – چون به آن‌ها قندهای غیرطبیعی می‌خورانیم!)

 

 

 

یک. شکر مصنوعی بهتر از شکر طبیعی است

 

 

بعضی از افراد ممکن است تا 21 نوشیدنی انرژی‌‌زا در طول هفته بنوشند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد این افراد 2 برابر بیشتر از کسانی که قندهای طبیعی مصرف می‌کنند مستعد ابتلا  به چاقی هستند.

 

با اینحال آیا می‌توان گفت که برخی از انواع شکر، مفیدتر از بقیه آن‌ها هستند؟ حقیقتا نه. واقعیت آن است که همه انواع شکر درنهایت تاثیر مشابهی دارند. زیرا در بدن شما تبدیل به گلوکز می‌شوند.

 

 

 

معرفی محصول: پودر کربوهیدرات ژن استار ۳۰۰

3 باور غلط درباره شکر

3 باور غلط درباره شکر

۰ گرم

GeneStar 100% Carbohydrate Powder

 

  • افزایش توانایی در انجام تمرینات ورزشی سخت

  • محرک ساخت و ذخیره گلیکوژن در عضله و کبد

  • کمک به تولید انرژی در ورزشکاران

  • ایده آل برای وزن گیری

 

 

 

 

3 باور غلط درباره شکر، چقدر شکر و کربوهیدرات مصرف کنیم؟

 

 

چیزی که لازم است بدانید این است که تمرین کردن و سوخت رسانی در تمرین‌های طولانی استقامتی در حقیقت دو روی یک سکه هستند.

 

مادامی که می‌دانید بدن‌تان با چه سرعتی کربوهیدرات را مصرف می‌کند برای جبران منابع ازدست رفته را فرصت دارید. به مثال زیر توجه کنید:

 

تصور کنید که در هر ساعت از تمرین، بدن شما ۱۴۷ گرم کربوهیدرات مصرف می‌کند، یعنی روی‌هم رفته به ۴۷۸ گرم کربوهیدرات نیاز خواهید داشت تا ۳ ساعت و ۱۵ دقیقه به تمرین بهینه ادامه دهید.

 

 

مقدار کربوهیدرات موردنیاز خود را می توانید به ترتیب زیر محاسبه کنید :

 

 

حداقل مصرف کربوهیدرات = کربوهیدرات های سوخته – کربوهیدرات های ذخیره شده در عضله (گلیکوژن)

 

حداقل مصرف کربوهیدرات = کربوهیدرات های سوزانده شده (۴۷۸) – کربوهیدرات های ذخیره شده در ماهیچه فعال (۳۵۰) = گرم ۱۲۸

حداقل مصرف کربوهیدرات در ساعت = ۱۲۸ گرم در مجموع ÷ ۳ ساعت و ۱۵ دقیقه ≈ ۴۰ گرم در ساعت.

 

 

 

3 باور غلط درباره شکر: آیا باید آن را از رژیم غذایی خود کنار بگذاریم؟

 

 

مصرف مقادیر مختلفی از این ماده نتایج بسیار متفاوتی را در ما پدید می‌آورد. درحالیکه مقدار اندکی از آن لذتبخش است، مصرف میزان زیادی از آن موجب ایجاد  آسیب‌های سلولی، متابولیکی و حتا مرگ می‌شود.

 

مصرف بیش‌از اندازه مواد قندی به سلامتی شما آسیب می‌زند، بله؛ با اینحال بسیاری از مواد غذایی به‌ویژه میوه‌ها و سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی کربوهیدرات هستند. درنتیجه حذف این ماده از غذای روزمره تقریبا امری محال است.

 

درحقیقت آنطور که متخصصان ما در علی دارو توصیه می‌کنند بهتر است به خوردن موز ادامه داده و برای جلوگیری از بروز نتایج مضر، گلوکز به‌دست آمده را به‌شکل درستی به مصرف برسانید.

 

اگر هم علاقه‌ای به موز ندارید البته جای هیچ نگرانی نیست. طیف بسیار متنوعی از انواع مکمل‌های بدنسازی حاوی کربوهیدرات‌ های مفید و خوشمزه در داروخانه آنلاین ما وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را ضمن مشاوره رایگان از علی دارو سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

 

 

معرفی محصول: پودر کربو ویت ویتاپی ۲۶۰۰ گرم

Vita.P Carbovit Powder 2600 G

 

  • هر سروینگ این مکمل معادل ۵۵ گرم (۲ اسکوپ) است که برای ۴۷ وعده کافی است.
  • حاوی مالتودکسترین، دکستروز، فروکتوز و اسید سیتریک
  • محرک ساخت و ذخیره گلیکوژن در عضله و کبد

 

سوالات پرتکرار FAQ

 

 

قند چیست و چه انواعی دارد؟

 

چنانچه رابرت لاستینگ، متخصص قند توضیح می‌دهد، شکر ترکیبی از 3 مولکول است که نقشی حیاتی را در کارکردهای زیستی پستانداران ایفا می‌کنند. این قندها عبارتند از گلوکز، فراکتوز و گالکتوز.

 

 

مکمل‌ کربوهیدرات چیست؟

 

عضلات ما برای حرکت کردن به کربوهیدرات به عنوان سوخت نیاز دارند. بسته به شدت تمرین، هرچه به پایان اذخایر در بدن نزدیک می‌شویم نیروی بدنی برای ادامه تمرین تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

 

این نه تنها کیفیت تمرین و طول آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، که بر فرآیند عضله‌سازی طی دوران ریکاوری بعد از نیز آسیب می‌رساند. کربوهیدرات از مفیدترین و کارامدترین منابع ورزشی برای حل این مشکل است.

 

 

نحوه خرید مکمل کربوهیدرات از داروخانه آنلاین علی دارو چگونه است؟

 

درصورت نیاز، مشاوره رایگان ما در کنار شماست تا با بررسی تخصصی، نیاز به مصرف را مشخص کنید. درصورت بروز هرگونه سوال یا ایراد در رابطه با خرید مکمل کربوهیدرات اورجینال با پشتیبانی آنلاین 24 ساعته تماس بگیرید.